Dit is Mike, zwaartransport-chauffeur. Hij begon op z’n 18e als broekie bij Kok Lexmond. Inmiddels is hij een ervaren chauffeur die rijdt op de smalste paadjes, met grof geschut en wringt hij zich – letterlijk – in onmogelijke bochten. Zijn dag start elke dag met een bakkie, voordat hij achter het stuur kruipt. Zijn motto: ‘Moet het af, dan maken we ’t af.’ Klasse.
Mike is inmiddels 26, was nét 18 toen hij startte bij Kok Lexmond. Hij was begonnen aan een opleiding werken en leren, maar merkte al snel dat deze manier van leren het niet voor hem was. Zijn moeder kwam toevallig de vacature bij Kok Lexmond tegen en dus solliciteerde Mike. En dat was een goede keuze. In zijn carrière is hij één keer weggeweest, maar hij kwam graag weer terug bij zijn ‘oude liefde’.
“Moet het af, dan maken we ’t af.“
Door de week heen maakt hij aardig wat kilometers. Van een rondje in de buurt tot met de boot naar Ameland. De pont nemen naar Ameland gaat trouwens niet zomaar, want met 65 ton gewicht moeten eerst de juiste tijd én het juiste tij om over te varen worden berekend. Dat touren vindt Mike ook echt gaaf: ‘Je komt door heel Nederland en ziet van alles.’ Wij zijn in ieder geval jaloers op de uitzichten vanuit zijn ‘kantoor’.
Hij zit veel achter het stuur, maar hij ziet z’n collega’s niet minder. Soms zitten ze met z’n drieën op de wagen als hij een kraan of shovel naar een klus brengt. Daarnaast ziet hij z’n collega’s elke vrijdag voor het friet-uurtje in de kantine, op de zomerbarbecues en kerstborrels. Mike gaat met veel plezier naar z’n werk en houdt van een beetje gekkigheid met z’n collega’s van tijd tot tijd.
65 ton en 22 meter lang, dat zijn de afmetingen van het zwaartransport. Rijden kan-ie wel dus. Maar dat heeft ook weer zijn uitdagingen. ‘Laatst stond ik in de buurt van Naarden, op een weg vol bagger, met gaten in de weg, een volle lading en 5 centimeter aan elke kant over.’ Dan klaart hij de klus toch gewoon. En daarna regelrecht naar de wasstraat, want zijn materiaal moet altijd blinkend schoon zijn, voordat hij de weg weer op gaat.